De opstelling
Wij bieden in klassen en groepen groepsopstelling aan door middel van verschillende interventies, waarbij de poppetjes centraal staan.
3 basisregels
Bij de groepsopstelling gaan we uit van 3 basisregels, namelijk:
• iedereen is onderdeel van de groep
• iedereen heeft een eigen plek in de groep
• er is een balans tussen geven en nemen
Als een van deze basisregels ontbreekt, is dit te terug te zien in het gedrag van de groep. Je kan dit bijvoorbeeld merken aan:
• pestgedrag
• een onveilige en onrustige sfeer in de groep
• individuen die zich terugtrekken en geen aansluiting hebben met de groep
• spanning tussen leerlingen en groepjes
• opstandig gedrag
• meidenvenijn
De groepsopstellingen geven meer zicht in de oorzaken van het gedrag van de groep. Het helpt de groep woorden te geven aan wat zij onbewust opmerken en voelen, maar niet begrijpen. Door het onbespreekbare bespreekbaar te maken wordt er gewerkt aan bewustwording en groei. Dit zorgt voor een verandering in de groepsdynamiek.
De doelgroep
Voor klassen en groepen die de samenwerking willen verbeteren en meer binding willen met elkaar.
Het aanbod
• Het invullen van een vragenlijst door mentor
• Een voorgesprek met de mentor
• Twee groepsopstellingen van 90 minuten met de leerlingen
• Na elke interventie een korte evaluatie met de mentor
Het resultaat
• Leerlingen voelen zich gehoord en gezien
• Meer zicht op wat er echt speelt in de groep
• Verbinding tussen de leerlingen
• Begrip en (h)erkenning voor elkaar
• Een veiliger en socialer klimaat